OM ARBEIDET

«Utendørs» har vært mitt prosjekt gjennom flere år, vist i ulike deler av landet.

På eldre og mer moderne bygg, som oftest stedsspesifikke verk og enkelte ganger prosjekter som er «Re-used» Det handler om paneler som ligner arkitekturens trepaneler med en stram oppbygging, men i mine paneler benytter jeg et mykt og stofflig materiale.

Jeg har prøvd ut ulike tekstilmaterialer i mine forskjellige utendørsverk, som skulle vises ute i vær og vind over tid. Hva skjer med et materiale som slik står ute over lengre tid? Blant annet kan fargene bleke, og ev. lengdene krympe. Ofte endres fargene over tid ute, av sol og uv-stråler og det skjer en naturlig herdeprosess. Og nettopp endring er noe jeg gjerne følger underveis når panelene er utendørs.

Årstidene spiller inn og gir tekstilverk og arkitektur et eget lys og karakter.

Det stofflige aspektet blir tydelig i mine paneler. Materialet er røft og av en viss tykkelse. Dette for å gi et hold til tekstilene for å «leve» ute. Materialet har variert fra hamp, possementtråd, maritimt tau (nylon) og kraftig ulltråd.

Utendørs på tømmervegger, på tre og betongvegger. Verkene har blant annet blitt vist i forbindelse med utstillinger, som låven på Dagali og på Hallingdalmuseet på Nesbyen. I samarbeid med Kulturetaten, på Tveten gård og Nordre Lindeberg gård. Og tre ulike prosjekter, tre forskjellige år på Arkitektur- og designhøgskolen i Oslo. Mitt siste verk: «Blåtøy og teglstein» vises for tiden på Hønse- Lovisas hus / Arbeidermuseet, i et område med sterke tekstile røtter langs Akerselva.

Interessant å være en del av et miljø med så klar tilknytning til tekstilhistorien. Det gir et utvidet perspektiv og driv for eget tekstilprosjekt. Tittelen på verket er direkte knyttet opp mot historien, teglverkene som var i området og tekstilhistorien, både med valg av farger og en abstrahert tolkning av eldre mønstre laget på Hjula væveri.

Blåtøy og teglstein, Arbeidermuseet, Oslo Museum, 2020.
Foto: Anders Bergersen.